Rubrika Homilie

Dnes budeš se mnou v ráji

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
20.03.2008, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

Dnes budeš se mnou v ráji7:16
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.09 MB]

Bratři a sestry, dostáváme se dnes ke druhému slovu Ježíše Krista na kříži, spíš k druhé větě: „Dnes budeš se mnou v ráji.“ Je to výrok, který je doslova vyprovokován prosbou člověka.

„Vzpomeň si na mne, až přijdeš do svého království,“ tak prosí jeden ze zločinců. A Ježíš odpovídá: „Dnes budeš se mnou v ráji.“

Žádný jiný z těch výroků není vyprovokován prosbou nějakého člověka, žádný jiný z těch výroků není odpovědí, tenhle jediný. Ježíš nezastírá, že ten člověk se provinil, Ježíš neomlouvá jeho chyby, on je nebagatelizuje, nedělá, jako by se nic nestalo, ale on je odpouští.

Nám to připadá divné. Když se přiznáme, trošku to tomuto člověku závidíme. Nevíme, co dělal předtím, ale říkáme si: „Asi byl teda fakt zlý a za minutu dvanáct proklouznul do toho nebe.“ A říkáme si: „No, přišel k tomu lacino.“ Nepřišel k tomu vůbec lacino. Ta smrt na kříži byla hrozná a určitě mu to trvalo, dalo mu to určitě hodně přemýšlení, aby poprosil. Uvědomme si, že byli dva a ten druhý se posmívá. Ten druhý si ještě přisadí.

Ono to není samo sebou a nikdo z nás si nemůže být jistý, jak to s námi bude v hodině naší smrti, a proto bychom měli tady tu prosbu obráceného zločince zařadit do svých modliteb: „Pane, pamatuj na mne!“ Nejlepší by bylo to zasadit to do naší ranní modlitby: „Pane, pamatuj na mne dnes, tento den, tam, kde budu, v tom, co budu dělat, v práci, ve škole. Pamatuj na mne vždycky, když se budu rozhodovat, když budu mnět volit, když si budu mnět vybrat. Pamatuj na mne, Pane, dnes, ale taky prosím pamatuj na mne, až budu odcházet z tohoto světa.“

Žijeme v době, která extrémně hledá štěstí a lidé se bojí, že přijdou o štěstí. Co je to štěstí? Lidé se bojí, že budou osamoceni, že ztratí čest, postavení, vztahy, že zůstanou opuštěni. Ježíš ale říká něco jiného. Ježíš říká: „Dnes budeš se mnou v ráji.“

Všimněme si, že to říká na Velký pátek, tedy před Vzkříšením. U Boha totiž čas běží jinak. My, když mluvíme o věčnosti, tak si říkáme: „No, to přijde. To bude, až odejdu z tohoto světa.“ Ale Ježíš ten výrok „dnes budeš se mnou v ráji,“ říká na tomto světě, chce říct: „Člověče, já už ti nabízím to štěstí teď.“ Ráj, to je štěstí. Štěstí není to, že něco máme, ale štěstí je to, že žijeme, že nás Bůh povolal k životu, že nám dal život.

V Bibli, když se mluví o ráji, tak tam je pro to použito slovíčko eden. Je to slovíčko z perštiny a doslova to znamená „zahrada se zdí“, „zahrada obehnaná zdí“. Proč? Zahrada obehnaná zdí není vězení, zahrada obehnaná zdí má bránu a člověk může svobodně vstoupit a svobodně odejít. Ta zeď je znamením ochrany, bezpečí, kdy Bůh usadil člověka do zahrady Edenu, aby o ni člověk pečoval.

Jedno anglické přísloví mluví o tom, co má člověk udělat, aby byl šťastný, a je tam takové stupňování, že když chce být šťastný týden, má udělat něco, když chce být šťastný měsíc, má udělat něco jiného, a když chce být šťastný celý život, že má vysázet zahradu (ty dvě předchozí věci jsem schválně neříkal, protože se sem nehodí).

Tady nejde o nějaké pečování o trávníky, ale o tu myšlenku. Zahrada je tam, kde je voda, kde to žije. Snem každého Izraelity bylo mít svou zahradu, kde by byl v bezpečí, kde by mu bylo dobře. A Bůh říká: „Když budeš se mnou, budeš v tom bezpečí, bude ti dobře.“ A to je to štěstí.

Co je opakem štěstí? Opakem štěstí je zatvrzelé srdce – to, že člověk odmítne ty kolem sebe, odmítne pomoc, odmítne odpuštění – tak, jako to odpuštění odmítl ten druhý zločinec, který nikdy neřekl: „Pane, pamatuj na mne.“

Bratři a sestry, vzpomeňme si skutečně často na tento Ježíšův výrok. Je to velký příslib, je to velký dar. „Pane, pamatuj na mne.“ „Ano, dnes budeš se mnou v ráji.“

Jedna kniha, která vyšla v sedmdesátých letech, se jmenuje Věčnost začíná dnes. Bůh nám chce říct, že naše věčnost už probíhá, protože žijeme. Teď probíhá na tomto světě, až odejdeme z tohoto světa, bude pokračovat u Něho. Ale musíme za to prosit, musíme tento dar přijmout. Proto říkejme často: „Pane, prosím Tě, pamatuj na mne.“

Bratři a sestry, dostáváme se dnes ke druhému slovu Ježíše Krista na kříži, spíš k druhé větě: „Dnes budeš se mnou v ráji.“ Je to výrok, který je doslova vyprovokován prosbou člověka.

„Vzpomeň si na mne, až přijdeš do svého království,“ tak prosí jeden ze zločinců. A Ježíš odpovídá: „Dnes budeš se mnou v ráji.“

Žádný jiný z těch výroků není vyprovokován prosbou nějakého člověka, žádný jiný z těch výroků není odpovědí, tenhle jediný. Ježíš nezastírá, že ten člověk se provinil, Ježíš neomlouvá jeho chyby, on je nebagatelizuje, nedělá, jako by se nic nestalo, ale on je odpouští.

Nám to připadá divné. Když se přiznáme, trošku to tomuto člověku závidíme. Nevíme, co dělal předtím, ale říkáme si: „Asi byl teda fakt zlý a za minutu dvanáct proklouznul do toho nebe.“ A říkáme si: „No, přišel k tomu lacino.“ Nepřišel k tomu vůbec lacino. Ta smrt na kříži byla hrozná a určitě mu to trvalo, dalo mu to určitě hodně přemýšlení, aby poprosil. Uvědomme si, že byli dva a ten druhý se posmívá. Ten druhý si ještě přisadí.

Ono to není samo sebou a nikdo z nás si nemůže být jistý, jak to s námi bude v hodině naší smrti, a proto bychom měli tady tu prosbu obráceného zločince zařadit do svých modliteb: „Pane, pamatuj na mne!“ Nejlepší by bylo to zasadit to do naší ranní modlitby: „Pane, pamatuj na mne dnes, tento den, tam, kde budu, v tom, co budu dělat, v práci, ve škole. Pamatuj na mne vždycky, když se budu rozhodovat, když budu mnět volit, když si budu mnět vybrat. Pamatuj na mne, Pane, dnes, ale taky prosím pamatuj na mne, až budu odcházet z tohoto světa.“

Žijeme v době, která extrémně hledá štěstí a lidé se bojí, že přijdou o štěstí. Co je to štěstí? Lidé se bojí, že budou osamoceni, že ztratí čest, postavení, vztahy, že zůstanou opuštěni. Ježíš ale říká něco jiného. Ježíš říká: „Dnes budeš se mnou v ráji.“

Všimněme si, že to říká na Velký pátek, tedy před Vzkříšením. U Boha totiž čas běží jinak. My, když mluvíme o věčnosti, tak si říkáme: „No, to přijde. To bude, až odejdu z tohoto světa.“ Ale Ježíš ten výrok „dnes budeš se mnou v ráji,“ říká na tomto světě, chce říct: „Člověče, já už ti nabízím to štěstí teď.“ Ráj, to je štěstí. Štěstí není to, že něco máme, ale štěstí je to, že žijeme, že nás Bůh povolal k životu, že nám dal život.

V Bibli, když se mluví o ráji, tak tam je pro to použito slovíčko eden. Je to slovíčko z perštiny a doslova to znamená „zahrada se zdí“, „zahrada obehnaná zdí“. Proč? Zahrada obehnaná zdí není vězení, zahrada obehnaná zdí má bránu a člověk může svobodně vstoupit a svobodně odejít. Ta zeď je znamením ochrany, bezpečí, kdy Bůh usadil člověka do zahrady Edenu, aby o ni člověk pečoval.

Jedno anglické přísloví mluví o tom, co má člověk udělat, aby byl šťastný, a je tam takové stupňování, že když chce být šťastný týden, má udělat něco, když chce být šťastný měsíc, má udělat něco jiného, a když chce být šťastný celý život, že má vysázet zahradu (ty dvě předchozí věci jsem schválně neříkal, protože se sem nehodí).

Tady nejde o nějaké pečování o trávníky, ale o tu myšlenku. Zahrada je tam, kde je voda, kde to žije. Snem každého Izraelity bylo mít svou zahradu, kde by byl v bezpečí, kde by mu bylo dobře. A Bůh říká: „Když budeš se mnou, budeš v tom bezpečí, bude ti dobře.“ A to je to štěstí.

Co je opakem štěstí? Opakem štěstí je zatvrzelé srdce – to, že člověk odmítne ty kolem sebe, odmítne pomoc, odmítne odpuštění – tak, jako to odpuštění odmítl ten druhý zločinec, který nikdy neřekl: „Pane, pamatuj na mne.“

Bratři a sestry, vzpomeňme si skutečně často na tento Ježíšův výrok. Je to velký příslib, je to velký dar. „Pane, pamatuj na mne.“ „Ano, dnes budeš se mnou v ráji.“

Jedna kniha, která vyšla v sedmdesátých letech, se jmenuje Věčnost začíná dnes. Bůh nám chce říct, že naše věčnost už probíhá, protože žijeme. Teď probíhá na tomto světě, až odejdeme z tohoto světa, bude pokračovat u Něho. Ale musíme za to prosit, musíme tento dar přijmout. Proto říkejme často: „Pane, prosím Tě, pamatuj na mne.“



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Proč a za kým chodíme do kostela?

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
06.04.2023, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

Proč a za kým chodíme do kostela?10:50


Přiblížit k ústům

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
13.04.2017
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

Přiblížit k ústům10:01
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.11 MB]

Bratři a sestry, v okamžiku, kdy něco slavíme, tak máme tendenci dívat se dozadu, vzpomínat na něco, co se stalo. Ale Velikonoce ve Starém zákoně i v Novém zákoně, to jsou svátky, kdy se sice díváme dozadu, ale především jsou to svátky, které nás mají nasměrovat dopředu.    Více...


Na počátku stojí víra

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
17.04.2014, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

Na počátku stojí víra10:31
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.91 MB]

Bratři a sestry, slavíme svátky, kterým se hebrejsky říká Pascha. Většinou se to překládá jako přejití. Slyšeli jsme v evangeliu že, jak píše svatý Jan, Ježíš věděl, že přišla jeho hodina, kdy měl přejít z tohoto svět k Otci.    Více...


Petr je daleko od svého Mistra, ale jeho Mistr je mu velmi blízko

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
21.04.2011, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

Petr je daleko od svého Mistra, ale jeho Mistr je mu velmi blízko15:23
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.72 MB]

Bratři a sestry, dovolím si jednu takovou poznámku vůbec k tomu, jak slavíme Velikonoce a jak je slavili první křesťané. My během každého roku prožíváme několikatery svátky.    Více...


To konejte na mou památku

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
24.03.2005, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

To konejte na mou památku13:11
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 28 kb/s, 2.72 MB]

Bratři a sestry, vždycky je dobré stanovit si na každé svátky nějakou takovou hlavní myšlenku, něco, co by mělo být před našima očima po všechny ty dny svátků. A já jsem pro letošek vybral, jestli dovolíte, Ježíšovu větu „To konejte na mou památku“.    Více...


Srdcem eucharistie je láska

P. Mgr. Karel Orlita, student kanonického práva na Papežské Lateránské univerzitě v Římě
28.03.2002, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZELENÝ ČTVRTEK
příslušné slovo Boží: 1. čt. Ex 12,1-8.11-14; ž. Žl 116; 2. čt. 1 Kor 11,23-26; evang. Jan 13,1-15;

Pochválen buď Ježíš Kristus! Téměř poslední slova, která jsme slyšeli, bylo, že Ježíš řekl: „Já jsem vám dal příklad, dal jsem vám příklad,“ doslova „jak máte i vy dělat.“ Jaký nám dal Ježíš příklad? Co to znamená, tento příklad? Jsme v Janově evangeliu, a víme, že Janovo evangelium je evangelium mystické. Jsou tam mnohé věci znázorněny, které znamenají daleko hlubší skutečnost. Když se díváme na kříž v Janově evangeliu, tak čteme ta slova, že byl Ježíš proboden kopím v srdci, a že vyšla krev a voda.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.