Pátek 03.05.2024, sv. Filip a Jakub, Alexej
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Vyslanci Kristovi

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
06.02.2008, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čt. Jl 2,12-18; 2. čt. Žalm 51; 3. čt. 2 Kor 5,20-6,2 ; evang. Mt 6,1-6.16-18;

Vyslanci Kristovi7:18
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.19 MB]

Bratři a sestry, apoštol Pavel byl velmi dobrým žákem Pána Ježíše, a jedna z těch zásad, které se naučil od Pána Ježíše (i když se to naučil zprostředkovaně), bylo to, že se snažil vysvětlovat třeba i důležité věci na příkladech, na příkladech z života, na příkladech, kterým rozumělo co nejvíc lidí, nejlépe všichni. V tom dnešním druhém čtení věta: „Jako vyslanci Kristovi vás vyzýváme: Smiřte se s Bohem!“, tahle věta je vlastně vzata z politiky tehdejší doby.

Když římské vojsko obsadilo nějaké území, tak po nějaké době vždycky římský senát rozhodl, že se z toho území stane provincie. A teď se snažili změnit mínění, názory těch obyvatel, snažili se je získat pro sebe. A tak římský senát tam poslal vyslance, zpravidla jich bylo deset, a tito vyslanci vyjednávali: nabízeli, slibovali, tak jak to v politice bývá, některým římské občanství, jiným různé obchodní výhody. Zkrátka a dobře, chtěli, aby na tom území byl klid, aby se tam mohlo dobře obchodovat, aby to tam „fungovalo“. Byla to taková metoda cukru a biče – něco jim slíbili, ale pořád jim říkali: „Když neposlechnete, je tady ta armáda a oni můžou zasáhnout,“ a takhle.

Apoštol Pavel tento obraz o vyslancích trošku předělal a použil ho na otázky víry. Každý vyslanec má jednak úkol něco vyjednat, něco domluvit, ale, řekli bychom ještě, že ten vyslanec, aniž by ještě promluvil, aniž by cokoliv řekl, už svým chováním, svým postojem vyjednává, svědčí.

Pavel to rozděluje na tři takové obory. Říká, že každý ten vyslanec je občanem své vlasti, tedy zastupuje někde v cizině - blízko, daleko, to je celkem jedno - ale zastupuje svoji domovinu, to, odkud pochází, a hájí zájmy této své vlasti. To znamená, že vyslanec se setkává s jinými názory, s jinými tradicemi, ale není takový, že by se vším souhlasil, není takový, že by na všechno kývnul, není takový, že by zapomněl, odkud přišel, ale je si stále vědom toho, že ho někdo poslal. I my jako křesťané si máme uvědomit, že nás posílá Bůh. Naše vlast je tam, kde je Bůh.

Druhým působením toho vyslance je to, že on hájí názory toho, kdo ho poslal, řekli bychom „názory jeho vlády“. On neříká, co ho napadne, on neříká svoje nějaké myšlenky, ale tlumočí, byl poslán. A zrovna tak to má dělat křesťan. Jak by se to řeklo, my máme být těmi, kteří tlumočí v každé době, v každé situaci, to, co nám řekl Bůh, co nám řekl Ježíš.

No, a to poslední je to, že podle chování toho vyslance místní obyvatelé posuzují jeho vlast, to, odkud pochází. Obyvatelé Palestiny podle chování římského místodržícího, vojáků a všech těch úředníků hodnotili Římany, a to hodnocení pro Římany nedopadlo nijak příznivě. Izraelité je hodnotili jako velmi zpupné, naduté, pyšné. Římané nezískali v jejich očích mnoho sympatií. Podle našich názorů, podle našeho chování mnozí lidé, kteří stojí mimo církev, budou tu církev hodnotit.

Bratři a sestry, toto všechno si máme uvědomit teď na začátku doby postní. V církevních dějinách se stávalo to, že byly období, kdy lidé řekli: „Aha, být vyslancem Kristovým, to je záležitost církevních představených, těch, kterým se říká hierarchie,“ ale apoštol Pavel to takhle vůbec nemyslel. On chtěl říct, že vyslanci Kristovi jsou všichni – všichni, kdo v něho věří, všichni, kdo se k němu hlásí, všichni, kdo jsou pokřtěni. Všichni tito mají vyzývat: Smiřte se s Bohem. Smířit se, obnovit vztahy, to je smysl, to je smysl doby postní a všeho toho našeho snažení.

Chtěl bych tady ještě teď připomenout to, že už v pohanské době nejvyšší římský kněz boha Jupitera se nazýval Pontifex Maximus, doslova česky Nejvyšší stavitel mostů. Pohané z Říma odešli, vymřeli, skončili a křesťané přijali tento titul pro římského biskupa, pro papeže, protože si řekli: „To je přece něco krásného – stavět mosty.“ Ne, že bychom my křesťané byli tak domýšliví, že bychom si řekli: „Nám to jde, my jsme v tom fakt dobří.“ Musíme si často přiznat, že v tom nejsme dobří, ale právě proto je tady ta doba postní, abychom na toto pomysleli, abychom obnovili toto svoje úsilí, abychom v tomto zase začali znovu s dobrou vůli.

Jsme vyslanci Kristovi. Je to úkol obtížný, ale buďme si jisti, že pokud ten úkol přijmeme, Bůh každému z nás dá tolik svých darů, svých milosti, že v tomto úkolu obstojíme.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Naplno a opravdově

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
26.02.2020, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čt. Jl 2,12-18; 2. čt. Žalm 51; 3. čt. 2 Kor 5,20-6,2 ; evang. Mt 6,1-6.16-18;

Naplno a opravdově5:54
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.34 MB]

Bratři a sestry, většina prorockých knih bývá uvozena nebo začíná nějakým časovým údajem. Že třeba za vlády toho nebo onoho krále vystoupil ten nebo onen prorok. Kniha proroka Joela je tady v tomto výjimkou. Vůbec vlastně se tam nedá poznat, kdy prorok Joel vystoupil, v jaké době žil.    Více...


Setkání s Bohem a s člověkem v almužně, v modlitbě a v půstu

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
01.03.2017, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čt. Jl 2,12-18; 2. čt. Žalm 51; 3. čt. 2 Kor 5,20-6,2 ; evang. Mt 6,1-6.16-18;

Setkání s Bohem a s člověkem v almužně, v modlitbě a v půstu9:42
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.12 MB]

Bratři a sestry, začnu možná trošku netradičně, ale položím vám hádanku. Doufám, že tím nikoho nepohorším, pak se dostaneme k tomu, k čemu to chci přivést.

V jedné televizní soutěži kdysi byla otázka: Co udělá švec, když zjistí, že se mu kýve verpánek? Dokonce byly dané možnosti, jednu nohu podloží, jednu uřízne, anebo třetí možnost nic.    Více...


Vrať mi radost ze své ochrany

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
05.03.2014, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čt. Jl 2,12-18; 2. čt. Žalm 51; 3. čt. 2 Kor 5,20-6,2 ; evang. Mt 6,1-6.16-18;

Vrať mi radost ze své ochrany8:17
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.56 MB]

Bratři a sestry, texty, které jsme teď právě vyslechli, se krásně doplňují. Asi největší takovou syntézu tvoří zase žalm. Má číslo 51 a už jsme o něm rozjímali. Je to takzvaný kající žalm. Ze všech kajících žalmů je nejoblíbenější.    Více...


Potřebuji tvé odpuštění, Bože

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
09.03.2011, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čt. Jl 2,12-18; 2. čt. Žalm 51; 3. čt. 2 Kor 5,20-6,2 ; evang. Mt 6,1-6.16-18;

Potřebuji tvé odpuštění, Bože9:17
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.88 MB]

Bratři a sestry, prorok Joel napsal začátek svého spisu, první dvě kapitoly (celý ten text má čtyři kapitoly, takže první polovinu toho spisu), napsal asi 400 let před narozením Pán Ježíše a impulsem k tomu byla taková konkrétní událost, nepříjemná událost.    Více...


Roztrhnout svá srdce

P. Mgr. Václav Rychlý, OPraem
13.02.2002, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čt. Jl 2,12-18; 2. čt. Žalm 51; 3. čt. 2 Kor 5,20-6,2 ; evang. Mt 6,1-6.16-18;

Sestry a bratři, Boží přátelé, dnešním dnem vstupujeme do doby svatopostní, do doby, která je přípravou na Velikonoce, ale nejenom na ty Velikonoce za 7 týdnů, ale na ty Velikonoce, které jednou budeme slavit u Pána. Aby ty Velikonoce pro mě, pro tebe byly šťastné. Proto každý rok se opakuje ta doba postní a je to skutečně doba milosti a doba příhodná, ve které já mohu napřímit ty svoje životní kroky, cesty k Pánu. Kdy se víc dívám do sebe, do svého zrcadla, ne na ten svět kolem, jak je hříšnej nebo jak jsou lidi kolem mě špatní, ale kdy já se podívám do sebe, do svýho nitra a zjistím, že já jsem ten hříšník, že já potřebuji pokání, že potřebuji nápravu.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.