Pátek 03.05.2024, sv. Filip a Jakub, Alexej
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Dobře využít čas

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
20.08.2006, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
20. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Př 9,1-6; 2. čtení Ef 5,15-20; evangelium Jan 6,51-58;

Dobře využít čas11:00
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 30 kb/s, 2.44 MB]

Bratři a sestry, zhruba v polovině minulého století udělali takový zajímavý experiment. Vzali takový jeden text, ve kterém se psalo o tom, jak je ta dnešní doba špatná, ta mládež zkažená, jak lidé jsou k sobě zlí, nepomáhají si, jak té veřejné správě vládne korupce, úplatky, a vlastně byl to takový pesimistický text, který si naříkal, stěžoval a výsledek byl asi takový, že to všechno skončí nějak hrozně špatně. Tenhle text ukazovali různým lidem a ptali se jich, jak myslí, že je ten text starý. No, a ti lidé říkali: To bude současný... A oni jim odpověděli: Kdepak. Je to text ze starého Řecka a pochází z okolí filozofa Sokrata, kdy už vlastně v téhle škole ti filozofové se zamýšleli nad svým okolím a došli k závěru, že dřív to bylo lepší, teď je to špatný a budoucnost je úplně černá.

Svatý Pavel nechce, abychom to viděli takhle černě, nechtěl, aby to takhle černě viděli Efezané, ale chtěl, aby Efezané byli realisté. Nechtěl, aby z nich byli nějací fňukalové, kteří by nad vším jenom naříkali a říkali, že je to teda všechno špatně. Ale zase nechtěl, aby to byli lidé, kteří by před realitou zavírali oči a dělali, že se nic neděje.

Říká, že žijí ve zlých časech. Víte, každá doba má nějaké klady a nějaké zápory. V té době, kdy apoštol Pavel psal tenhle list Efezanům, tak v Římě byl populární skandál kolem rodiny Lateránů. Všichni známe tady to označení, víme, že v Římě je bazilika svatého Jana v Lateráně. Původně tam byl palác pojmenovaný po téhle šlechtické rodině, ale v době vlády císaře Nerona se zjistilo, že tahle rodina neodvádí daně, že jsou tam velké finanční machinace a císař Nero jim zabavil celý palác a poslal je do vyhnanství do dnešní Francie, tenkrát se tomu říkalo Galie, a na místě tady toho paláce nechal postavit kasárna. Potom, jak šly dějiny, tak kasárna zase zbořili a postavili tam tady tu baziliku, kterou známe dnes.

Co tím chci říct? Že každá doba má své skandály, každá doba má své průšvihy. Na každé době můžeme najít něco, co nás bude pohoršovat, co nás bude šokovat, ale taky tam můžeme najít něco pozitivního, něco, co se nám bude líbit, co oceníme.

Bratři a sestry, i my můžeme určitě říct, že žijeme v době, která není jednoduchá. Žijeme v době, která je složitá, je těžké se v ní orientovat, ale tak, jako to psal apoštol Pavel Efezanům, tak i nám chce připomenout, že máme pomocníka, který nám přichází na pomoc, abychom to všechno dokázali dobře zhodnotit a zachovat se dobře.

Ale to nestačí. Apoštol Pavel dává Efezanům praktické rady, co mají dělat, jak mají spolupracovat s tou Boží pomocí.

První věc jim říká: „Žijte moudře v tomhle čase.“ Co to znamená „žít moudře“? Znamená to snažit se dobře využít čas, který máme. Víte, máme spoustu povinností, každý z nás má spoustu povinností, a nikdy se nestane to, že bychom stihli všechno. Nikdy se nestane to, že bychom to všechno zvládli. Vždycky nám něco zůstane na ten další den a my říkáme: „Já to nestíhám, já to nestačím, je toho na mě moc,“ a jsme takoví štvanci času. Tahle doba zvlášť klade na tohle důraz: udělat toho co nejvíc. Ale Pavel říká Efezanům: „Takhle se na to nedívejte. Dívejte se na to, jestli jste dobře využili čas. Jestli ano, je všechno v pořádku.“

Některé věci vyžadují dlouhý čas, některé jsou hotové rychle. Něco nám trvá dlouho, a taky jsou věci, které jsou pro nás samotné složité a jsou třeba i nad naše síly a my potom musíme volat na pomoc někoho dalšího, o to to trvá déle. Takže nejde o to dělat si čárky, kolik jsem toho zvládnul, ale jde o to ptát se sám sebe vždycky, když zpytuji svědomí, jestli jsem dobře využil čas.

Člověk, který dobře využívá čas, takový člověk je unavený. Je jeden velký rozdíl mezi leností a únavou: lenochu se nechce ještě než začal cokoliv dělat. Unavenému člověku se taky nechce, nebo můžeme říct spíš nemůže, ale je za ním vidět kus práce.

Tady se dostáváme k takové zvláštní věci. Prožíváme dobu dovolených. K čemu je dovolená? K tomu, aby se člověk nadýchnul, aby vyměnil prostředí, aby se podíval někam jinam, aby se podíval na sebe z druhé strany. Je to velmi potřebné a říkají to vlastně i učitelé duchovního života. Člověk, když vyjede na dovolenou, je vnímavější, je svobodnější, nestrachuje se tolik. Dovolená má svůj velký význam pro oblast tělesnou, ale i pro oblast duchovní, duševní. Při dobré dovolené je dobré využít času.

Bratři a sestry, dobře využít čas taky znamená nenechat se otrávit každodenními povinnostmi, protože když něco trvá dlouho, je to ze dne na den, tak to bere hodně sil a člověk by se toho rád zbavil a bere jako takové třeba i závaží. Pavel říká: „Tohle všechno se snažte proměňovat.“ My bychom chtěli často změnit to kolem sebe – dějiny, svět, lidi. To se nám nepodaří. Málokdy někoho o něčem přesvědčíme, ale že bychom někoho změnili? To už vůbec ne. Ale někoho přece změnit můžeme, jednoho člověka: sami sebe.

Učitelé duchovního života říkají: „Člověče, změň svůj postoj. To, co můžeš změnit, jsou tvé postoje. Hlavně tam, kdy se bojíš, kdy tě něco svazuje. A pak udělej takovou paradoxní věc: za všechny tyhle věci začni děkovat.“ „Za všechno děkujte“ – to tam bylo o kus dál. Je to zvláštní, ale zkusme to – děkovat za to, co neumíme, za to, co nemáme, za to, co nám chybí. Co se stane? Navenek nic. Ty věci nám budou chybět dál a dál je nebudeme umět, ale změní se náš postoj a to je to důležité.

Poslední věc, o které tam dnes svatý Pavel mluvil, bylo právě mluvení. Vybízí Efezany, aby ve své řeči, ve svých rozhovorech při setkání, aby citovali Písmo svaté. Je potřeba si uvědomit, že jazyk Písma svatého jim byl daleko bližší, než nám. Když by asi dneska někdo tady chodil po ulicích a z ničeho nic takhle začal citovat Písmo, tak bychom si asi řekli: „Ten člověk není zcela normální, ten nebude asi úplně v pořádku,“ ale co chce Pavel říct? Chce jim říct, aby spolu mluvili hezky.

Víte, většina lidí má takovou jednu špatnou vlastnost: vždycky je nám bližší to slovo takové příkřejší, kritičtější, než to slovo vlídné, hezké, než to slovo pochopení. A Pavel říká: „Dejte si na to pozor a snažte se, abyste tam do toho svého slovníku dostali právě na prvním místě ta slova chápání, pochopení, povzbuzení. A říká: „Má vám v tom být vzorem Bůh.“

Jeden jediný příklad z Písma svatého: Když se má Eliáš setkat s Hospodinem, tak ho Hospodin vyvede na horu Sinaj a teď se tam objeví vichřice, ale ve vichřici Bůh nebyl, pak se objeví bouře, ale v bouři Bůh nebyl, a tak to pokračuje. A nakonec přijde jemný vánek a v něm byl Bůh. Bratři a sestry, mnoho lidí si myslí, že Pán Bůh je přítomen v nějakých katastrofách, neštěstích a v takovýchhle věcech, které jsou nám nepříjemné. Ale On je přítomen tam, kde lidé spolu mluví hezky, kde lidé se snaží spolu vycházet, kde lidé hledají cestu jeden k druhému.

Bratři a sestry, těch námětů, co měli dělat Efezané, tady byla celá řada. Zkusme si z toho aspoň něco vybrat, kousíček, zlomeček, a zkusme ho uskutečnit. I my žijeme, můžeme říct, v těžkých nebo ve zlých dobách, ale když zkusíme proměnit sebe a kousek toho kolem sebe, tak to bude velké dílo a přispějeme k tomu, že ta doba bude rozhodně hezčí, hodnější a krásnější.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Dům Moudrosti a dům Hlouposti

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
19.08.2018
20. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Př 9,1-6; 2. čtení Ef 5,15-20; evangelium Jan 6,51-58;

Dům Moudrosti a dům Hlouposti9:07
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.02 MB]

Bratři a sestry, začal bych jenom takovou maličkou zmínkou z listu Efezanům. Často mám tendence říkat si, jak v té době, ve které žijeme, je to obtížné, jak je to těžké a složité, tak si vzpomeňme na to, že už v tom listě Efezanům, který byl napsán v druhé polovině prvního století po Kristu, je těžké určit nějak přesněji ten rok, tak vlastně svatý Pavel už píše: „Žijeme ve zlých dobách.    Více...


Být moudrý

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
19.08.2012, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
20. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Př 9,1-6; 2. čtení Ef 5,15-20; evangelium Jan 6,51-58;

Být moudrý13:52
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.87 MB]

Bratři a sestry, určitě už jsme si někdy povzdechli a řekli jsme si, že máme těžký život a že ta doba, ve které žijeme, je složitá a že dřív to třeba bylo lepší. Slyšeli jsme ve 2. čtení z listu Efezanům, jak svatý Pavel říká: „Žijeme ve zlých dobách.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.