Pátek 03.05.2024, sv. Filip a Jakub, Alexej
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Smlouva vepsaná do srdcí

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
06.04.2003, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Bratři a sestry, chtěl bych se společně s vámi zamyslet nad dnešním prvním čtením, kdy prorok Jeremiáš z pověření Božího říká, že se blíží dny, kdy sjedná s Izraelovým a Judovým domem novou smlouvu. Že to bude smlouva, která nebude vepsána do nějakého kamene nebo na nějaký papír, ale bude vepsána do srdcí. Ten text, který jsme slyšeli, působí takovým útěšným dojmem, také je tato pasáž vykladateli nazývána jako kniha útěchy. Jsou to dvě kapitoly z Knihy proroka Jeremiáše, 30. a 31. Ale jinak je ta kniha plná proroctví, které vpodstatě ohlašuje zkázu. Ne proto, že by Bůh byl zlý, ale proto, že Izraelité ho neposlouchali, nebrali ho vážně. Abychom dobře pochopili, co Bůh ústy proroka Jeremiáše říká v tom, co jsme dnes četli, chtěl bych vám aspoň trošičku přiblížit, jaký byl život proroka Jeremiáše.

O některých prorocích nevíme skoro nic, naopak o Jeremiášovi toho víme hodně. První věc: on byl prorokem více než 40 let, asi nejdéle ze všech proroků. A skoro celých těch 40 let to, co říkal, čím byl pověřen říkat, bylo negativní, varující. U nás je pořád nějak to, že prorok je ten, kdo zná budoucnost. On ji neznal. Hebrejsky se prorok nazývá „nebiím“, to znamená vidoucí. Prorok je ten, který vidí, kam ti lidi jdou, kam je dovede jejich jednání, jejich myšlení, jejich skutky. A on viděl, že to nedopadne dobře. A on to měl říkat. A říkal to 40 let. Lidsky to bylo pro něho velice deprimující. Vemte si, kolik on měl nepřátel právě pro toto, že říkal pravdu a že to říkal ve chvílích, kdy oni to nechtěli slyšet. Byl ve vězení, ukládali mu o život. Ze začátku to tak nevypadalo. Začal prorokovat za krále Joziáše. Ten král nebyl tak nějak nic moc, byl takový vlažný, ale za jeho vlády našli v jeruzalémském chrámu staré svitky. A to byl takový impuls k obnově, k takové reformě, něco asi jako u nás po roce 1989. Byla to doba plná očekávání, nadějí, že to bude lepší. Doba, ve které žil Jeremiáš, byla plná také politických zvratů. Skončila vláda Asýrie a byla taková naděje, že z asyrského zajetí se vrátí 10 izraelských kmenů a bude obnovena severní izraelská říše. Moc si od toho slibovali, ale nestalo se. Nakonec byl král Joziáš zabit a skončila i ta reforma. A pak už se to tam střídalo, chvíli Egypťané, a potom už se tam objevili Babylóňané. Babylóňané oblehli Jeruzalém a král se vzdal, kapituloval, byl odveden do zajetí. Místo něho tam babylónský král ustanovil takového, řekli bychom svého vazala, měl sice královskou hodnost, ale musel poslouchat. Jmenoval se Sidkiáš. Tady ten Sidkiáš ze začátku poslouchal, ale potom dal na radu odbojné šlechty a spojil se s Egypťany proti Babylóňanům. A Jeremiáš říká: „Nedělejte to. To přinese zkázu celému národu.“ A v ten moment šlo Jeremiášovi o život, protože řekli, že je lživý prorok a že musí zemřít. A přitáhli Babylóňané podruhé. Během deseti let dobývali Jeruzalém dvakrát. To druhé dobývání trvalo rok a půl a Jeruzalém byl zničen. A Jeremiáš říká králi: „Vzdej se. Budeš ušetřen. Zachráníš chrám, zachráníš národ, město.“ Nenašel k tomu sílu. Král byl zabit, většina obyvatelstva odvedena do zajetí. Zůstalo tam něco málo lidí. A to něco málo, jejich vůdcové, se ptali Jeremiáše: „Co máme dělat? Máme tady zůstat nebo jít do Egypta?“ A on jim říká: „Vy mě stejně neposlechnete, když se budu ptát Hospodina.“ Oni svatosvatě slibovali, jak ho poslechnou. On se ptal Hospodina, Hospodin odpověděl a řekl, že mají zůstat. Oni se sebrali, přinutili Jeremiáše a náslilím ho odvedli do Egypta. A tam v nějaké válce, to už se neví kde a kdy, zemřeli a s nimi i Jeremiáš.

Bratři a sestry, a tady v té době tragédie, v té době, kdy si Izraelité mysleli, že Bůh s nimi zrušil smlouvu, tu, kterou uzavřel Mojžíš s Bohem na Sinaji, že je zrušena, že Bůh na ně zapomněl, tak Jeremiáš říká to, co jsme četli dnes. Ne, Hospodin to nezrušil, ale Hospodin to naopak ještě vylepší. Bude to nová smlouva. V čem to bude nové? Člověk ji nebude moci pošlapat, zničit. Bůh člověku odpustí. A bude to smlouva, která bude vepsána do srdcí. To je taková paralela s tou smlouvou na Sinaji, která byla napsána do dvou desek. Jak víme, Mojžíš dostal od Boha dvě desky Desatera. To bylo napsáno na kameni, někde tedy mimo ty lidi. My už nepíšeme na kámen, ale na papír, a všichni asi znáte přísloví, které říká, že papír unese všechno. Tak to je. Kdyby na tom papíře byla napsána sebekrásnější slova, sebevzletnější, kdyby se lidé podle toho neřídili, nebude to k ničemu. A proto se tady mluví o smlouvě vepsané do srdcí. Nepůjde o nějaké papíry, krásné dokumenty, ceremonie, ale půjde o to, že člověk si uvědomí, že bez Boha je nic, že bez Boha je tady jenom zkáza, zánik, zmar, spáleniště, sbořeniště. Člověk si má uvědomit s touto novou smlouvou, že ho Bůh nenutí, že ta smlouva není uzavírána pod nějakým diktátem: „Musíš! A běda ti, jestli ne.“ Že ta nová smlouva ze strany Boží, že to je něco jako podaná ruka. A Bůh říká člověku: „Chceš? Já na tebe čekám. Já na tebe čekám, kdybys byl nevím jak dole, kdyby to v tobě a kolem tebe bylo nevím jak zničené. Já na tebe čekám. Já se na tebe nenaštvu, já tě nikdy neodmítnu.“

Bratři a sestry, letos celou dobu postní jsme mluvili o smlouvě. A dneska, dneska to tak nějak končí. Příští neděle už je Květná, jak se lidově říká, pašijová. Dneska to končí a vrcholí tady tím, že jsme vyzváni, abychom uzavřeli s Bohem novou smlouvu. Tam nepůjde o to, že se to bude dělat hromadně. Ale každý z nás by si měl vzpomenout na všechno to dobré, co jsme dostali od Boha, od Hospodina. A každý z nás by měl říct: „Bože, já ti děkuju. Já ti děkuju, že ty se mnou počítáš, a já ve svém dalším životě chci počítat s tebou, Bože.“



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Odteď už nebudou potřeba žádní zprostředkovatelé

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
17.03.2024, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Odteď už nebudou potřeba žádní zprostředkovatelé8:16


Přišla hodina, kdy Syn člověka bude oslaven

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
21.03.2021, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Přišla hodina, kdy Syn člověka bude oslaven10:23

Bratři a sestry, dnešní evangelní úryvek je z 12. kapitoly Janova evangelia, a na první pohled to působí nesourodě, nesouvisle. Říkáme si, co tím Pán Ježíš, nebo řekněme třeba i evangelista, co nám chtějí říci?

Bude dobré si připomenout, že tady tento rozhovor nebo i ta událost, setkání s těmi řeckými poutníky proběhlo z našeho pohledu na Květnou neděli.    Více...


Životní plán se realizuje v konkrétních chvílích

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
18.03.2018, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Životní plán se realizuje v konkrétních chvílích10:11
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.23 MB]

Bratři a sestry, dnešní evangelium a dnešní první čtení do sebe velmi dobře zapadají, i když to tak na první pohled třeba nevypadá. V prvním čtení jsme slyšeli proroctví Jeremiáše – proroctví pronesené v okamžiku, kdy už kolem Jeruzaléma se nacházejí babylónští vojáci, kdy to s tím národem vůbec, ale vůbec nevypadá dobře a kdy jim ještě ti Babylóňané nabízejí mírovou smlouvu.    Více...


Ano, Bože, já chci k tobě patřit

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
22.03.2015, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Ano, Bože, já chci k tobě patřit14:24
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.96 MB]

Bratři a sestry, i když to na první pohled tak nevypadá, tak první čtení a evangelium spolu velmi úzce souvisí. V prvním čtení vlastně téměř šest set let před tím, než Ježíš řekne: „Přišel jsem kvůli této hodině,“ tak prorok Jeremiáš už oznamuje, ohlašuje tento Boží záměr.    Více...


Jeremiáš zvěstuje novou smlouvu

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
25.03.2012, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Jeremiáš zvěstuje novou smlouvu11:51
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.54 MB]

Bratři a sestry, v evangeliu už jsme slyšeli takový první náznak blížících se svátků. Mluví se tam o lidech, kteří, ačkoliv nebyli příslušníci izraelského národa, sdíleli nějakým způsobem víru nebo aspoň část víry v jednoho Boha.    Více...


Jeremiáš zvěstuje novou smlouvu

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
29.03.2009, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Jeremiáš zvěstuje novou smlouvu12:48
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.10 MB]

Bratři a sestry, my se zastavíme dnes u osoby proroka Jeremiáše a u toho pojmu Nová smlouva.

Prorok Jeremiáš je velmi významná postava Starého zákona, ale je tak trošičku ve stínu Mojžíše, Abraháma .    Více...


Byl vyslyšen pro svou úctu k Bohu

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
02.04.2006, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle postní
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jer 31,31-34; 2. čtení Žid 5,7-9; evangelium Jan 12,20-33;

Byl vyslyšen pro svou úctu k Bohu10:33
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 28 kb/s, 2.19 MB]

Bratři a sestry, jestli si vzpomínáte, tak na začátku postní doby jsem říkal, že hlavní myšlenkou textů, které budeme letos číst, je obnova smlouvy, smlouvy mezi Bohem a člověkem. Aby to nebylo jenom nějaké prázdné ujednání, ale aby to bylo ujednání, které bude živé.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.