Pátek 10.05.2024, sv. Izidor z Madridu, Blažena
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Já přijdu k vám domů, ale mějte otevřeno

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
05.04.2015 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (ve dne)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Sk 10,34a.37-43; 2. čtení Kol 3,1-4; evangelium Lk 24,13-35;

Já přijdu k vám domů, ale mějte otevřeno8:13
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.75 MB]

Bratři a sestry, možná jste si řekli, že ten dnešní úryvek evangelia končil nějak zvláštně: „Báli se totiž.“ „Nikomu nic neřekli, báli se totiž.“ Ale on to není jenom konec toho dnešního evangelia, ale on je to konec celého Markova evangelia. Markovo evangelium začíná slovy: Začátek evangelia o Ježíši Kristu, Synu Božím, a končí slůvkem: Báli se totiž.

Asi první, co nás napadne, tak si řekneme: „To je nějaký divný konec.“ Je divný, je zvláštní. Druhá otázka, která by nás měla napadnout: „Proč je takový, proč je právě takový?“

Svatý Marek, když psal veden Duchem svatým svoje evangelium, tak používal taky svou hlavu. To se nevylučuje. Když je člověk veden Duchem svatým, tak to neznamená, že by byly nějakým způsobem potlačeny jeho schopnosti nebo jeho možnosti. A on chtěl, aby ti, kdo budou toto jeho dílo číst, aby si položili tu otázku: „A co dál?“

Co dál? To si možná my taky říkáme. Na jednu stranu máme radost z toho, že velikonoční třídenní končí, protože byl to svým způsobem určitý maratón bohoslužeb, obřadů, ale je tady ta otázka: A co dál? Svatý Marek svoje dílo píše s tou perspektivou, že až čtenář dojde na konec, že se má vrátit na začátek a číst znovu. Ne jednou nebo dvakrát nebo třikrát, ale dokonce vícekrát. Ale jsou tam vidět přímo tři takové roviny. Zpravidla totiž člověk začíná číst ze zvědavosti. Ale ze zvědavosti také přicházeli lidé k Pánu Ježíši a spousta z nich odešla. Ale ti, kteří zůstali, tak se posunuli, řekli bychom, do té druhé roviny, do druhé kategorie. Ti zvědavci, to je ten dav, který je okolo. Ale potom z toho davu vystupují lidé, kteří přicházejí za Ježíšem, oslovují ho a něco od něj chtějí - radu, pomoc, uzdravení. A to ten svatý Marek bere a říká: „Když člověk bude číst znovu to evangelium, tak si má uvědomit: „Já jsem ten uzdravený, ten kdo potřebuje uzdravení, já jsem ten, kdo potřebuje to odpuštění, já jsem ten nasycený, ta nasycená, já jsem ta osoba, se kterou Ježíš mluví, se kterou Ježíš komunikuje. A já jsem ta osoba, která už se k Ježíši přiblížila nebo přibližuje, ale ještě ne úplně.“ A to je v té další rovině, to už jsou ti nejbližší, Ježíšovi učedníci. A tito učedníci jsou s Ježíšem v kontaktu.

Ale co dál? Totiž i v církvi známe takovýto určitý posun. Když někdo uvěří nebo začne se zajímat o víru, tak je takzvaně předběžný katechumenát. Potom je katechumenát, a pak je ten člověk pokřtěný a nastává to, čemu se říká život v církvi, zpravidla dlouhé období. A tady je ta otázka, co dál, kam se posunout dál? A ženy dostávají odpověď na tuto otázku: „Ať jdou učedníci do Galileje. Tam Ježíše uvidí.“ V Galileji to začalo, v Galileji při jejich práci, když prali sítě, když dělali to, čím se živili, tak je oslovil a Ježíš říká: „Pojďte za mnou,“ a dává jim tu nabídku a říká: „Já mám dar, o který se s vámi chci rozdělit.“

Ti Galilejci nebyli nijak zvlášť zbožní, nebyli nijak zvlášť vzorní, ale uprostřed všedního dne těmto obyčejným lidem dává Ježíš svoji nabídku, mluví s nimi, zve je k sobě. A to je odpověď na to, co dál. A proto Ježíš jim vzkazuje a říká: „Běžte domů. Já tam přijdu za vámi.“ To je velmi důležité poselství Velikonoc. I nám říká Ježíš: „Já přijdu k vám domů, ale mějte otevřeno. Já přijdu do těch vašich všedních dnů a oslovím vás, ale buďte na to připraveni.“

Markovo evangelium má otevřený konec. Na začátku toho díla je řečeno: „Začátek,“ ale není tam žádný konec, protože to dílo pořád pokračuje. Ta mise není ukončena. Tato mise se dostala v tuto chvíli i k nám, toto poselství, a my se do něho můžeme a máme zapojit, přes naše chyby, přes naše selhání. Proto je tam vzkaz: „Řekněte mým učedníkům, i Petrovi.“ Petrovi, který říkal: „Kdyby všichni tě opustili, já zůstanu,“ a byl si dobře vědom svého selhání. Proto Ježíš, který toto všechno ví, mu vzkazuje: „I s tebou počítám. I s tebou počítám, i pro tebe mám dál v té své misi úkol.“

Takže, bratři a sestry, to evangelium je otevřené a je na nás, abychom i my se do toho nějakým způsobem zařadili. I my máme jít do té své Galileje, do svého domova, do svého obyčejného života a tam očekávat Ježíše.“ A svatý Marek nás vybízí a říká nám: „Čtěte si znovu a znovu moje evangelium. Bude vám to ku prospěchu. Vždycky tam objevíte něco nového, něco hlubšího, nějakou další myšlenku.“

Nakonec bych řekl asi tolik, že to Markovo evangelium, když je budete číst, tak nekončí v Písmu svatém těmito slovy, které jsme slyšeli, ale Markovi žáci přidali ještě dalších jedenáct veršů. Marek samozřejmě věděl, kdy a komu se Ježíš zjevil a ti jeho žáci se ho ptali, jak to bylo, co bylo dál, protože jim to připadalo příliš useknuté. A tak i oni byli potom vedeni Duchem svatým a přidali tady k tomu těch jedenáct veršů, kde se mluví o tom, jak se Ježíš zmrtvýchvstalý setkává se svými učedníky. Ale to už je právě jiný příběh. Ten Marek to nechává celé otevřené, aby tam bylo místo pro nás, abychom se tam zařadili a abychom řekli: „Pane, přijď. Já tě čekám. Těším se na setkání s tebou.“



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Nechat se najít

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
31.03.2024 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (ve dne)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Sk 10,34a.37-43; 2. čtení Kol 3,1-4; evangelium Lk 24,13-35;

Nechat se najít6:55


Myšlenky, které v sobě neseme, ovlivňují náš život

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
04.04.2021 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (ve dne)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Sk 10,34a.37-43; 2. čtení Kol 3,1-4; evangelium Lk 24,13-35;

Myšlenky, které v sobě neseme, ovlivňují náš život10:40

Bratři a sestry, slavíme Velikonoce, hebrejsky Svátek paschy, přejití. A všechny texty, které jsou vybrány pro tyto svátky, vyprávějí o nějakém přemístění z místa na místo. Izraelité odcházejí z Egypta do svobody. Abrahám má obětovat na jedné z hor svého syna Izáka.    Více...


Vy máte být ten nekvašený chléb

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
16.04.2006 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (ve dne)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Sk 10,34a.37-43; 2. čtení Kol 3,1-4; evangelium Lk 24,13-35;

Vy máte být ten nekvašený chléb6:08
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 29 kb/s, 1.30 MB]

Bratři a sestry, jak jsem říkal, když jsme začali slavit velikonoční třídenní, naším průvodcem o letošních Velikonocích bude svatý Pavel. Svatý Pavel nám podává výklad, jak máme Velikonoce slavit.

Můžeme říct, že v evangeliích se mluví o takovém základním faktu, že se tam ti lidé třídí, kdo věří, kdo nevěří, že Ježíš vstal z mrtvých.    Více...


Bůh hledá člověka

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
20.04.2003 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (ve dne)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Sk 10,34a.37-43; 2. čtení Kol 3,1-4; evangelium Lk 24,13-35;

Bratři a sestry, dnes, o slavnosti Zmrtvýchvstání Páně, je na výběr několik evangelií. Já jsem schválně zvolil Lukášovo evangelium o tom, jak Ježíš doprovází učedníky jdoucí do Emauz, protože se to nečte příliš často, a je to škoda. Je to krásné evangelium, které vypráví o tom, co Ježíš dělá první den po svém zmrtvýchvstání. Je to o tom, jak Ježíš v praxi naplňuje podobenství, které sám kdysi řekl, o pastýři, který, i když má 100 ovcí a jedna se ztratí, tak nechá těch 99 a jde hledat tu ztracenou.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.