Neděle 13.10.2024, sv. Eduard, Renáta
Hledat: Vyhledat
Rubrika Živá slova

Udělejte všechno, co vám řekne

Středoevropské biskupské konference
18.01.2004, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce

pastýřský list věnovaný církvi v Polsku a čtený při bohoslužbě
2. neděle v mezidobí
(podle pastorační příručky České biskupské konference „Kristus - naděje Evropy. Středoevropské katolické dny 2003-2004“).

1. Ježíš Kristus - pramen pravého štěstí

Jak každý z nás ví, lidé touží po štěstí. Odkud pochází tato velká touha? Kdo ji vložil do hlubin našeho srdce? Původce této touhy, která žhne v každém z nás, je vposledku Bůh. On nás stvořil k radosti. On sám je věčným štěstím a chce nás učinit šťastnými.

Ježíš Kristus, Boží syn, se stal jedním z nás a chce nás na cestě naší touhy doprovázet. Doprovázel lidi na jejich cestě, aby jim daroval radost, která přesahuje naše lidská očekávání. Působil v poslání navrátit nás zpět k Bohu a slavit Boží spojení s lidmi. Tak také učinil své první znamení při svatbě v Káni galilejské, když proměnil vodu ve víno. Nové víno je také jeho darem ke svatební hostině, je znamením nekonečné Boží lásky. Víno, které o svatbě dochází, můžeme také chápat jako znamení lásky, která mezi manžely, v rodinách a společenstvích někdy mizí. Bez lásky nemůže žít nikdo. Skrze Ježíše Krista a v něm je nám Boží láska, původ veškeré lásky, dávána stále znovu.

V obrazu svatební hostiny a radosti ze svatby byl se Starém zákonu opětovně ohlašován příchod nového Mesiáše. Je tedy více než významné, že Ježíšovo spasitelské dílo začíná v kruhu jeho nejbližších při svatbě v Káni galilejské. Nejde přitom jen o začátek v chronologickém smyslu, nýbrž také v kvantitativním, jako předzvěst a souhrn všech jeho ostatních znamení spásy. Tímto prvním znamením Ježíš zjevuje svou slávu (Jan 2,11) a probouzí víru apoštolů.

Množství dobrého vína při svatbě v Káni galilejské předznamenává nezměrnost Boží milosti. Kamenné nádoby na vodu používané při rituální očistě mohou poukazovat na proměnu starozákonní ekonomie spásy v novou Boží ekonomii: Ježíš do staré smlouvy vlévá nové víno a zakládá jím Novou smlouvu Boha s jeho lidem. Křest proměňuje vodou v křest duchovní, zákon nachází své naplnění v milosti a pravdě, jeruzalémský chrám je dokončen v těle Kristově, chrámový kult vyvoleného izraelského národa se stane díkůvzdáním celého lidstva Bohu.

2. Účast na eucharistii - účast na svatební hostině Nové smlouvy

Bůh nabízí v Ježíši Kristu obnovení a naplnění své smlouvy s člověkem. V Ježíši Kristu, pravém Bohu a pravém člověku, se Bůh spojuje s lidmi, aby je posvětil a proměnil. Nové víno poukazuje k poslední večeři.

Toto vše pro nás činí srozumitelným též skutečnost a tajemství manželství, které Ježíš povyšuje na svátost: Ježíš si nechává přinést naši často banální, nijak chutnou vodu a proměňuje ji ve vytříbené víno. Skrze něj se lidská láska se všemi jejími slabostmi a riziky ztroskotání proměňuje v lásku Boží. Pít z kalichu, který nám podává Ježíš, znamená také pít z pramene nekonečné lásky Boží, která vše přivádí k naplnění.

3. Maria se přimlouvá za nás lidi a stává se mluvčí svého syna

Jen Bůh nám může dát to, co přesahuje naše možnosti: lásku, život, štěstí. Jako lidé můžeme být takto obdarováni, jestliže poslechneme Mariina slova adresovaná služebníkům: „Udělejte všechno, co vám řekne!“ Maria jako Ježíšova matka stojí na počátku jeho veřejného působení: „Konala se svatba…“ (srov. Jan 2,1-2). „Z textu vyplývá, že Ježíš a jeho učedníci byli pozváni (…) s ohledem na matku“ (Redemtoris Mater, 21). Tenkrát jako i dnes je to často Maria, díky níž se setkáváme s Ježíšem, jejím synem.

Pro církev v Polsku je Czestochowa místem setkání s Ježíšem Kristem. Je také nazýváno „polskou Kání galilejskou“, neboť zde po staletí platí slova Matky Boží Marie: „Udělejte všechno, co vám řekne!“. Na tomto místě se nejen nachází jeden z nejznámějších a nejuctívanějších obrazů Matky Boží na celém světě, ale zde také zvláštním způsobem pociťujeme přítomnost Panny Marie. „Zde je Maria přítomná v tajemství Krista a církve“ (Papež Jan Pavel II. v Czestochowe, při homilii 4. 6. 1979). Jedinečnost tohoto místa připomíná Jan Pavel II. slovy: „Věřící v Polsku si zvykli s tímto posvátným místem spojovat svůj život a různé důležité a významné životní události, jako je narození dítěte, životní a profesní rozhodnutí, ale také maturitu a mnoho jiných důležitých okamžiků. Je zvykem s tím vším přicházet na ‚Jasnou horu‘ a svěřit se Matce Boží.“

Ve své encyklice Redemptoris Mater píše Jan Pavel II.: „V galilejské Káně se ukázala jen jedna konkrétní stránka lidského nedostatku, zdánlivě jen malá a bezvýznamná (‚už nemají víno‘). Ale má symbolický význam: Ono ‚vycházení vstříc‘ potřebám člověka znamená zároveň, že ho uvádí do zorného úhlu Kristova mesiášského poslání a jeho výkupné moci. Děje se tak zprostředkovaně: Maria se staví mezi svého syna a lidi v situaci jejich nedostatků, potřeb a utrpení. Staví se ‚mezi ně‘, to znamená dělá prostřednici, ne jako cizí osoba, ale ze svého postavení matky. Je si vědoma, že jako taková může přednášet synovi potřeby lidí, ano více: že má k tomu ‚právo‘. Její prostřednictví má tedy ráz přímluvný. Maria se ‚přimlouvá‘ za lidi. (…) Na Mariiny přímluvy a pro poslušnost služebníků zahájil Ježíš v Káně ‚svou hodinu‘. V Káně se ukazuje Maria jako osoba věřící v Ježíše. Její víra přivolá první "znamení" a přispěje k probuzení víry učedníků“ (Redemptoris Mater, 21).

4. Maria udává směr naší pouti naděje

„Udělejte všechno, co vám řekne!“ Těmito slovy se nám Maria stává učitelkou a dává směr naší pouti víry a naděje. Jan Pavel II. se 12. 6. 1987 v Czestochowě modlil:

„Marie, královno Polska, ženo z Jasné hory,
buď inspirací polskému svědomí.
Buď naší matkou a učitelkou!
Nepohoršuj se nad našimi slabostmi
a přijmi nás za své.
Veď nás ty, která jsi první mezi všemi věřícími -
veď Boží národ v polské zemi
na pouti víry a naděje.“

Ano, naděje! Dnešní člověk potřebuje naději. Ale co je to naděje? Co to znamená? Naděje znamená: „Nedej se přemoci zlem, ale překonávej zlo dobrem!“ Silou naděje můžeme přemoci zlo. „Udělejte všechno, co vám řekne!“ Těmito slovy nás Maria vede k naplnění naděje v Ježíše Krista. V písni ke Středoevropským katolickým dnům zpíváme:

„Kristova matko Maria,
jak mocná je tvá přímluva,
jako kdysi radíš nám:
Učiňte vše, co řekne vám.
…svěřujeme se ti, Kriste.“


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.